الخميس، 14 فبراير 2008

ملاك ى ..................الذى رحل

لم اكن اتصور ان ترحل صديقتى عن دنيانى يوما ما
لم اكن اتخيل ان ترحل بتلك السرعة
بدون سابق انذار
لا بوجد اى شى يدل
لا انذار
لا شى
سوى رحيلها بدون سابق انذار
ماتت صديقتى لا احد يعلم كيف اشعر الان , لا استطيع التصديق حتى الان
لا استطيع ان اصدق هول الصدمة
انتيمتى ماتت بدون وداع
ماتت بدون سابق انذار
صداقة 11 سنه تنتهى بكل بساطة
كل لحظة فى حياتى معها لها ذكرى معى
المرحلة الثانوية
كانت ملاك, بنت هادية جميلة طيبة, الكل كان يستغرب حبنا ودائما يحاولوا مضايقتنا ,
كنت انا الاقوى والاشرس و كأنى مسئوله عن حمايتها دائما, كل حياتنا ذكرياتنا يمكن لو حاولت سردها أحتاج مدونات الدنيا كلها لتستوعبها
كانت اختى او اكتر كانت اقرب لى من نفسى
مش قادرة اصدق انها بقت ذكرى مجرد ملامح ملاك
كل عمرى معاها, كل ذكرياتى
نجاح سقوط
حب / خيانة
حفل التخرج, الشغل
حوراتنا, حياتنا ,كل شى
وفجأه..... بطوط مش هنا, ماتت ؟؟؟
كان اصعب خبر وصل لى
يمكن اسود خبر واسوأ مكالمة
افتكرت ان صحبتى بتهزر معايا مش اكتر
لكن تكرار الكلمة ادخلنى فى غيبوبه لم اكن ادرى
انها واقع وليس كابوس
كلماتها ترن فى اذنى كلما قالت
ربنا مايحرمنى منك
حبيبتى مى اتمنى ان اراكى
اتمنى ان اخذك بحضنى كما كنا نفعل
كنت اتمنى ان اموت قبلك
لا استطيع ان اصدق هذا
لالالالا
مش قادرة اكمل ادق وصف ليها
فعلا كانت ملاك... تدين... واخلاق... مافتكرش لها كلمةاو فعل غلط
ان لله وان اليه راجعون

(بسم الله الرحمن الرحيم)
و الذين أذا اصابتهم مصيبة قالوا اننا لله و انا اليه راجعون

صدق الله العظيم

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أيتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى
صدق الله العظيم



















هناك 12 تعليقًا:

جميز يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
متأكد إن أى كلمة مش هيكون فيها أى عزاء ليكى , ربنا يصبرك و يصبر أهلها , و لا نملك لها الا الدعاء

اللهم اغفر لها و ارحمها و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها ووسع مدخلها و اغسلها بالماء و الثلج و البرد و نقها من الذنوب و الخطايا كما ينقى الثوب الابيض من الدنس و ابدلها بدار خير من دارها و اهلا خير من اهلها

آمين

Unknown يقول...

مش عارفا اقولك ايه انا مش بستحمل فكرة اني افقد حد غالي عندي وبكره الوداع جدآ

ربنا يرحمها

Empress appy يقول...

يا حبيبتى ربنا يرحمها ويجعل مسواها الجنه ويغفر لها اقرئى لها قرآن كتير وخلى ايمانك كبير بربنا

HeBa يقول...

ربنا يرحمها ويغفر لها ويعفو ويجعل مثواها الجنة

وأن يلهمك أنتي وأهلها الصبر

أعرف أن الكلام في الحزن لا قيمة له ولكن تقبلي عزائي

البقاء لله

HeBa يقول...

سيكو

يارب تكوني أحسن دلوقتي

أنا عارفة أن كلامي مالوش قيمة قدام حزنك

بس أنا حاسة بيكي لأني معنديش أخوات وأصحابي المقربين زي أخواتي بالظبط

ولو خسرت واحدة منهم هيكون ألمي مالوش حدود

ربنا يصبرك

ردك أسعدني جدا وطمني عليكي في نفس الوقت

احمد الجيزاوى يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
اسئل الله ان يرحمه وينزله منزل الشهداء الصدقين والابرار
لكن صعب جدا انى افقض شخص عزيز عليه
ربنا معاكى ويصبرك
احمد الجيزاوى

(احمد سكر ) يقول...

نفس الاحساس الشعور انا مريت بيه

بس يمكن انا اصعب شويه

لانه كمان كان زميلى فى الشغل

زكنا سهرانين سوى يوم الخميس

وروحنا سوى انا على بيتى وهو على بيته

يوم السبت رحت المطار زى كل يوم

لقيت اصحابى واقفين برا المطار

كلهم وفى عنيهم دموع محبوسه

انا ذهلت من الموقف ودخلت عليهم فى ايه يارجاله

قالولى طارق

البقاء الله

انا قلتلهم بابا طارق توفى لا حول ولا قوة الا بالله

بكو كاهم وقالو لاء طارق

مبقتش مصدق وزعقت فيهم وقلتلهم كذابين
بتضحكو عليا وانتى اكيد جربتى الصدمه دى

شىء فظيع جدا

والله وانا بقرأ كلامك بكيت

هو بردو توفى بدون اى سبب

ولا كان تعبان ولا اى شىء

ربنا يلهم زوجته الصبر والسلوان

ويارب يرحم صديقتك ويلهم اهلها اصبر والسلوان
اللهم اغفر لها وارحمها
اللهم اغفر لها وارحمها
اللهم لرزقها اهلا خيرا من اهلها
ودارا خيرا من دارها
اللهم غسلها بالماء والبرد
اللهم ارحمها واغفر لها

عذرا كنت اود ان امر فى ظروف احسن من كدا

تقبلى تحيتى
احمد سكر

العنقـــــــاء يقول...

سيكو

" البقاء لله "

وان لله وان إليه راجعون

ربنا يصبرك ويصبر اسرتها آمين يارب ويجعل قبرها روضه من رياض الجنه امين يارب العالمين

وصلى اللهم وبارك على محمد النبي الأمي وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا

Moustafa` يقول...

السلام عليكم
أنا قشعرت
البقاء والدوام لله
دى رساله من ربنا ليكى
أرهفى السمع .. استجيبى للنداء
ونفس السؤال
طب لو كنت أنا ؟؟ كنت هقابل ربنا ازاى؟؟ ربنا يرحمنا
هيا ماتت ربنا يرحمها .. راحت للرحمن الرحيم
احنا بقه اللى الخوف علينا من سوء الخاتمه
انا مش متسعد خالص انى اقابل ربنا وخايف قوى قوى من لقائه
وحاسس بصغر نفسى بطريقه فظيعه
وبالذات لما كان فى دفنه لواحد زميلنا وكنا فى الموكب كله شباب
ربنا يرحمنا ويتوب علينا يارب
تحياتى كتير وربنا يصبرك
وادعيلها كتير
ان شاء الله فى الجنه تتزاوروا سوا
**
أما عن العرير .. ربنا يكتبلك الخير حيث كان .. وربنا يعوضه
بس أذكرك أختى
بأن المسلم ليس بفحاش ولا لعان وطعان ولا بذئ
( ولا يغتب بعضكم بعضا ً أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا ًفكرهتموه )
صدق الله العظيم
الآيتين اللى ذكرتيهم جم ع الجرح بجد
جزاكى الله كل الخير ورزقك الصبر
وانعم علينا جميعا بالهدايه
سلامى كتير لأحمد ...

momken يقول...

انا لله وانا اليه راجعون

ذهبت لدار الحق ونحن فى دار الباطل

انتى عارف اغلب الناس الى بتوت صغيره كده
بتكون زى النسمه والكل بيحبها
اكنها بتعيش الخمسين ستين سنه فى الكام السنه الصغيرين الى عاشتهم
ربنا بيختصرهم حب مكثف وجمال مكثف

عمرنا ما سمعنا ان حد مات صغير ومش بيشكروا فيه
الله يرحمها ويسكنها جناته

وعزم الله اجركم

عبدالرحمن فارس يقول...

نعم أشعر مدى الألم والأسى في كلماتك

لكن يا سيدتي هذا هو حال الدنيا
فالموت هو الحقيقه الوحيده في هذه الدنيا التي لا نملك تجاها شيء

البقاء والدوام لله
ان لله ما اخذ وله ما أعطى وكل شيء عنده بأجل مسمى فلتصبري ولتحتسبي

Soooo يقول...

اللهم ارحمها برحمتك
اللهم ابدلها دارا خيرا من دارها
وأهلا خيرا من أهلها
اللهم ان كانت محسنة فضاعف في حسناتها
وان كانت مسيئة فتجاوز عن سيئاتها
اللهم شفّع القرآن والصيام والعمل الصالح فيها
اللهم اغفر لها وارحمها فانك الغفور الرحيم
اللهم اجعل قبرها روضة من رياض الجنه
اللهم اجعلها ممن يأخذون كتابهم بيمينهم
اللهم اجمعنا بها في جنة الفردوس الاعلى بصحبة سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام
اللهم ألهم اهلها الصبر والسلوان
اللهم ارحمها يا رحيم يا رحمن