الجمعة، 25 يناير 2008

سياسه الكعب العالى...................تبع الباب العالى



السلام عليكم الاول


ثانيا نخش فى الموضوع


انا اليوم ليس اسمى سيكو لالالالالالالالالالالالالالالااتغير بقيت عروسه

ايوى حصل


جالى عريس واعتقد انه ندم على الخطوه دى

لكن ده مش موضوعنا


احكى ليكوا بالتفصيل لكن ركزوا ارجوكم الرجاله قبل الحريم

علشان متقعوش فى واحده تغسلك وتنشرك زى ما انا عملت


امبارح خير الله ما اجعلوا خير وانا خارجه لقيت مامتى حبيتى ربنا يخليها ليا وترحمنى من اللى بتعملوا فيا

وانا نازله لقيتها داخله بتقول.................

ماما : بكره جاى عريس

سيكو : وده من السوبر ماركت ولا ايه

ماما : تقبليه الساعه كام

سيكو : هى عافيه

ماما : ااه انا اتخنقت منك ومش هتمشى غير لما تحددى معاد


مواصفات الباشا ايه

محاسب ؛ ذات الثلاثون ربيعا " مفيش اى معلومه تانيه عنده عربيه وشقه وعاوز يتجوز فى شهرين
اصله نازل يشترى بقره


طيب بكره الساعه 8


نزلت ورحت قبلت صديقى وقعدنا نحكى واستشيروه وكده ورجعت

لقيت اخويا قاعد بيقول والنبى والنبى وافقى انا نفسى اتجوزارجووووووووووووكى


خلاص يا واد هتعيط هتجوز


المهم تانى يوم صحيت لقيت امى عامله حظر تجوال + حمله نظافه

واللى عليها روحى الكوافير

وهاتى البتى فور

نزلت ورحت الكوافير كله تمام

وجبت بتى فور وانا داخله قلت لماما لو وحش هاخد حق البتى فور منه منستهبلش مش ناقصين مناظر احنا


*******************

المشهد الاخير يا شباب وده اهم مشهد

ماما واخوتى ومامته وبنت خالته جوه

دخلت سلمت وكله تمام

انا كنت مؤدبه وقطه وديعه خااااااااااااااااااالص وسكته زى الاخت دى
واذ فجاااااااااااااااااااااااااااااااااه
سالنى وقال
العريس : كتابك ده ( عماره يعقوبيان )
سيكو : ايوة ( فى سرى ليكون هياخدوا ولا حاجه ده بعشرين جنيه )
العريس : انتى بتحبى القراءه
سيكو : اه ايه انت مش بيتحبها
العريس : لا يعنى
انا فى سرى اااااااااااااااااااااااااااه جاهل
انا : بتقرا ايه سياسه اقتصاد دين بتفضل ايه
مممممممممممممممممممممممممممممم
العريس : انتى خريجه ايه
سيكو: اداب
العريس : قسم ايه
سيكو : حضاره اوربيه
العريس : اشمعنى
سيكو : مش فاهمه احنا هنخش قافيه ولا ايه
العريس : لالالالا بس اشمعنى ده
انا : لانه شامل حضاره مصر واوربا والاندلس والحضاره الاسلاميه والاشوريه + اربع لغات
العريس : انتى بيتشتغلى
انا :اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
شويه الباشا غمق ودخل سياسه لانه افتكرنى بما انى مزة ومسبسه الشعرتين وعلى الموضه هبله بقه
وكانت غلطه عمره
تعالى لحمو يا حبيبى
العرير : البلد فيها شغل كتير بس الشباب هى اللى بتسبهبل
سيكو : شكلى هقوم استهبل عليك ( مش فاهمه وضح فين الشغل ده )
العربر : فى كتير هما مش عاوزين
انا دمى فاااااااااااااااااااااار وجريت وراه قطه ومامتى احمرت وقالت خلاص مات العرير هتاكلوا سيكو
انا ببرود فين الشغل ده ياقمر يا مقطط الا الباشا منين
اذا كان بلد بتطلع كل يوم مؤهلات ومفيش سوق عمل ولا طلب
بعنى العرض اكتر من الطلب
هو : اه بس يشتغلوا اى حاجه
سيكو : يعنى احرق دمى كل السنين دى وفى الاخر اشتغل زباله
هو : وايه بعنى
سيكو : والحاله اشتغلت خلاص
بس بس بس تعالى افهم السياسه يا مدهول
بص يا حبيبى سوق العمل عاوز خبرة وعلشان الخبرة عاوز تدريب وعلشان تدريب لازم مصانع وعلشان مصانع عاوزين مانى ومفيش مانى ازيك بجاااااااااااااااااا
ده اولا
ثانيا : قلت ليك مفيش تنظيم لسوق العرض والطلب
حقوق وتجاره بطلع محامين اكتر من الحرميه ومحاسيبن اكتر من الشركات ودكاتره اكتر من العيانين
ازيك بجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
فهمت
طبعا الواد ازبهل وقام وقال انا ماشى
سيكو : حق البتى فور بقا يا باشا
العرير : انتى عندك شغل بكره
سيكو : اه وانت مالك
العربر : لا بسال
طب مع السلامه ومنجلكش فى وظيفه
سلللللللللللللللاااااااام
وسمعنى اغنيه
افرحى يا عرورة اا العرير زغرطى يا عرورة انا العرير
كلمه اخيرة
الى كان شاب مقبل على خطوة مهببه زى دى بلاش تتكلم فى السياسه
لربنا يوقعك فى سيكو زى
ارجوووووووووووووكم
متبص للبنت انها ناقصه عقل ودين وهبله بقه
لحسن تتشرد زى ما انا عملت
وقد انذر من اعذر
**************************************







هناك 18 تعليقًا:

159875321 يقول...

السلام عليكوم..........
ازيك يا اختى
حرام عليكى الانتى عملاه ده
دانتى كدة حتعنزى الشبان اكتر
ماهمة معنزين.
يا بنتى سبيهم فى حلهم يمكن ربنا ينفخ فى صورتهم و يتجوزوا حد زيك و يطلع عنهم................

جميز يقول...

طب و دفع حق البيتىفور ولا لأ ؟ :)

Empress appy يقول...

شويه تساهل لو سمحتى من فضلك مش عاوزين الولاد يعنسوا ولا البنات وبعدين هو اصلا شكله مش عجبك فقولتى تخبطيه قلتين فى دماغه وتتلككى ويبقى خلصنا صح
بس عندى احساس شنيع فظيع مريع انه هيرجع تانى ابقى طمنينى

سيكو يقول...

اهلا بك فى مدونتى يا 123456
ده رقم ايه بالطبط

ويا ستى متخفش مش هيعنزوا اومال نتسلى فى مين
ونطلع عين مين

سيكو يقول...

اسكت يا جميز مدفعش حق البتى فور
ولا اربعه جنيه حق البيبس
انا عاوزة البيس

سيكو يقول...

وحشتينى يا ابى
اخس عليكى اهون
بتدعى عليا عاوزه يرجع

بس تعرفى من ساعه ما جه البت وبقه الشارع بتاعنا مقر عربيته الاساسى
ما خلاص فاكرنى وقعت فيه

Empress appy يقول...

هههههههههههههه وقعتى الواد يا سيكو ما هو ميعرفش اللى فيها لو دخل البلوج هيهرب انا عارفه

ســـــــمــــكة يقول...

جميلة اوي...سكر والله :)
ربنا يحميكي من امثالو

Soooo يقول...

فعلا في ناس كتير كده
ناس كتير بتصدق كلام جرايد الحكومه من توفير وظايف وفرص عمل والحق القطر قبل مايفوتك .. ومتهيألهم ان الشباب مش عايز يشتغل ولا عايز يبقى حاجه .. وان الشباب فرحان بقعدته عالقهاوي وفرحان بالفراغ اللي هو فيه
تقريبا جيل المستقبل بينتشر .. وبيتوغل .. ويستمر .. ويستمر .. ويستمر


ملحوظه
انا قريت تعليق منك عندي عالمدونه بتاعتي وكان نص التعليق كالتاتي

تصدق سوووووووووووووووووو
هيكون الطفل خس
بااخى خنقتنى سووووووووووووو وات
-----
الحقيقه انا مش فاهم قصدك بالتعليق ده
لو انتي بتستفسري عن كلمة سوووو .. في موضوع انا عامله في المدونه اسمه (يعني ايه سوووو ؟) وشارح في البوست ده معنى كلمة سوووو
اما لو انتي اتخنقتي من البوست نفسه واتخنقتي من كلامي اصلا واتخنقتي من المدونه بتاعتي .. علقتي ليه طيب؟؟؟؟؟



سلامووووووووووووز

Unknown يقول...

ايه يا معلم الافترا ده جيبتي للواد هبل اكتر من الي عنجو بس يستاهل
ازاي تسيبي من غير تمن البتي فور كنتي اضربيه بتمنه

بلوج جميل اوي و بوست يجنن

تحياتي

المشخصاتى يقول...

العريس شكله من الحزب الوطنى , و راح عليكى حق البيتيفور
انا بقول تكسرى له العربية أحسن

فرنسا هانم يقول...

سيكو جبتى العريس بالضربه القاضيه
حرام عليكى معندكيش اخوات شباب ولا ايه
حرام الولد هيجيلوا اكتئاب
لكن
يستاهل
بجد
هو ايه اللى خلاه يطس فى نظره ويتكلم فى السياسه
يلا يستاهل
خد الشر وراح
تحياتى فى اول زياراتى

Abd-Alrahman يقول...

البداية
شباب بتسقف وواحد صايع بيصفر ودوشة
تانيا لية بس الي عملتيه في الواد حرام عليكي
ليه بس هتلاقية كان عندة وجهه نظر
بس تعرفي ان عندك حق
في ناس كتير بتتكلم بهبل كدة من غير ما تكون عارفة


(ايقونة غمزه)

بس مش كل الناس يا قمورة

وبعدين بلاش تحذري الرجالة كدة علشان متعجزيش الناس من الجواز

واخيرا ربنا يكون في عون مامتك شكلك مفترسة حبتين

النهاية تسقيف بحرارة

استمتعت بزيارتي الاولي لمدونتك

buffy يقول...

:)))))))))))))))))))))))00tgnny ya 2amr

صوت من مصر يقول...

الحمد الله انا مش عايز اتجوز مع انى لا افقه شىء فى السياسه لكن اعلم تمام ان العريس دهخ اهبل طبعا اهبل
هو عشان معاه عربيه وعايز يتجوز فى شهرين هيبقى لقطه ؟
غبى طبعا

غير معرف يقول...

hey
i changed the link of my blog,this is the new link,

http://egyptiangirl-1981.blogspot.com

chao

احمد الجيزاوى يقول...

لالالالالالالالالالالا
انا اختلف معاكى لدرجه الاتفاق
طيب الزاى
قولتيلى الزاى

اولا انتى عمرك اطول من عمرى لانى انا كنت ناوى اكتب بوست عن العروسه اى ماما جبتهالى والى حصل بس كنت مستنى بعد ماتش مصر و الكاميرون

بس احب اقولك انى انا مبعملش باخر نصيحه دة وهى التجنب الكلام فى السياسه دة السى الاساسى عندى
انا بس احب اعرفك انى العروسه لمه رحنا نخطبه طلعت بمظاهرة من عندهم فى البيت تهتف بسقط (.........)ما بين الاقواس يودى وراء الشمس
وابو العروسه حتى من فرحته بيه فتحلى بابا الشقه بنفسه وقلى ربنا معاك اطلع بمظاهرة دة ومترجعش تانى
شفتى قد ايه الناس اى بتحب مصر مينفعش تتجوز غير مصر

momken يقول...

ياسيتى يتكلم فى السياسه يتكلم فى الجاتوة
زى ما يحب

مين قال ان العريس لازم يتكلم فى موضوع عروسته متعرفوش؟؟؟
مش يمكن بيجرب مخارج الفظها
او بيحاول يقطع بروده الجو فى صالون شقه اهل العروسه الى عمالين يتفحصوة بعيون مبحلقه

وبعدين انا مسمعتش انك رفضتيه كمان مسمعتش ان الراجل طلع فيكى عيب لانك بتفهمى سياسه او حتى كنتى بتفهمى فى الجنس اكتر منه ده مش عيب يخلى العريس يرطفش

وبعدين انتى طفشتيه ليه اصلا
اسالك السؤال الى ماما خايفه تسالهولك

سيكو... قليلى يا حبيبتى فى حد تانى
يعنى اقصد فى حد ضاحك عليكى ومالى دماغك بكلمتين

طب بلاش فى حد انتى متعلقه بيه ومتوسمه فيه خير وهو البعيد مش واخد باله

هههههههههه

اخيرا
ربنا يسترها معاكى يا ستى

تحياتى