الاثنين، 7 يناير 2008

كساره البندق ..........هيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه




هيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
حد هيسالنى وانتى مبسوطه كده ليه ما تكتبى عن كساره البندق عادى انا مش شايف بروبلم ( مشكله )

هقوله لالالالالالالالالالالالالالالالا

مش بالبساطه دى ده انا قعدت حوالى اسبوعين بعمل مناورات وخطط حربيه للحصول على تصريح الكتابه

هيرد تانى اللى سال فى الاول : ليه بقى ما هو عادى
هقوله لا مش عادى لانى هرجع اكتب عن صديقى بعد الحصول على موافقه من جناب سيادته بالموافقه على الكتابه
ومن هنا من هذا المنبر ابعث الى صديقى شكرا خالص
( بعنى تشكر ياعرب )

هيرد يسالنى تانى : ازاى بقه يا سيكو وافق

اقولك يا سيدى

استخدمت اسلحتى الفتاكه وهى ..... الزن ........

ايوه مش بيقولى الزن على الودان امر من السحر
ايوه قعدت ازن ازن ازن زى النحله وفى الاخر عضيتوا ما زهقت واليكم نص الزن اللى حصل
وده مقتطفات مش اكتر
سيكو : صديقى عاوزة اكتب عنك
صديقى:لالالالالالالالالالالالالالالالالا

سيكو : ارجوووووووووووووووووووووووووووووك
صدبقى : لالالالالالالالالالالالالالالالا

وحسيت كده انه نفش ريشوا وعمل نفس واصى عليه وقال

قلت لا بدون نقاش

سيكو : والنبى والنبى وحياتى عندك
صديقى : قلت لا
ساعه على كده يا اخونا فى الاخر قلت له

صديقى رد وهو نافش ريشوا نعم

طز فيك ههههههههههههههههه
فى الاخر صديقى وافق الحمد الله بعد زن دام اسبوعين
حد هيقولى انا توهت ايه علاقه ده بكساره البندق
هرد اقوله

لا ارجوك يا عم سراب وانت جاى مدونتى حط البطاقه فى جيبك وفلوس علشان نعرف نرجعك فى الاخر

نخش بقى فى الموضوع

من اسبوعين كده جالى تذاكر كساره البندق وكنت متفقه
انا وصديقى نروح ومامته وكان معانا برضوا منمن وسوسو

حلو كده ...قولوا حلوه قوى

المهم انا يا شباب كنت متخانقه مع صدبقى قبليها باسبوع

ووسط عمو عبقرينوا علشان التذاكر مع صديقى يتكلم معاه ويسالوا هنروح ولا الا

بصراحه عمو عبقرينوا كتر الف خيره والله تعبينوا معانا كلمه وقالى هيروح وكلميه

المهم
كلمتوا واتفقنا على المكان والميعاد

روحت يا اخونا لكن وانا ريحه السكه زحمه جدا ووصلت متاخره على صديقى ومامته والعرض نص ساعه
وكلمتوا وانا فى الطريق وقلت له ادخل انت وسيب تذكرتى على الباب
لكن صديقى طلع جنتل وفضل مستانى على الباب ودخل مامته واستنانى

المهم

وصلت الحمد الله وركنا عربيه الاخت داليا صديقتى اللى جت معايا
كل ده واليوم طبيعى عاااااااااااااااااااااااادى

دخلنا

العرض وقعدنا فى مكان مختلف لان العرض كان بدا وممنوع الدخول

قعدت انا وصديقى لغايه ما انتهى الفصل الاول
وروحنا خارجين ندور على الباقى

منمن وسوسو ومامه صديقى

وانا بدور عليهم فى القاعه تحت بارقام التذاكر
مش لاقينهم وافتكرت ان تذاكرى صاله
ومنمن وسوسو بلكون
المهم قلت صديقى نسال وفعلا سالت واحد من الموظفين هناك وهما بجد ناس محترمه

لكن
يا اخونا وانا خارجه قلت لصديقى اسندنى ان مش عارفه امشى على الكعب لانى مش متعوده
لكن صديقى يا اخونا ربنا يكرمه

فجاه وبدون انذار سابق
وهووووووووووب وقعت واقعه لدرجه انى بوست ارض الاوبرا
ومش اقوم لا قعدت على رجلى وهههههههههههههههههههههههههههههه

ميته من الضحك

المهم صدبقى شخط فيا لان الشكل العام بقى ووحش
وانا فى سرى قلت الحمد الله ان مامته مش موجوده
لكن يا ساده
ليس كل ما يتمناه المرء يدركه
قومت وخرجنا ولقبينا فى الاخر منمن وسوسو وطنط
واذ بمنمن قال : بس بتعرفى تقعى يا سيكو
سيكو: ايه ده انت شوفتنى هههههههههههه
صديقى : البت دى باين عليها هبله
سيكو : انا طيب

صديقى : ما انتى من ساعه ما روحتى للدكتور العصبيه قلبت معاكى هبل

المهم اتعرفت على طنط وهى بجد ست لطبفه جداوكمان مثقفه وفنانه وبتفهم
نزلنا ودخلنا الجزء التانى
وهناك بقه كنا قاعدين كده

طنط وانا وصديقى

وقعدت انا وطنط نتاقش فى الفن والثقافه والسياسه كله تمام
ويدا العرض وقعدنا ساكتين

ولكن

شويه سالت صديقى اللى لاقيتوا مضايق

سيكو : مالك
صديقى: مش فاهم حاجه
طنط : ليه يابنى
صديقى : مش فاهم

المهم شويه قلت له حاول طيب تتمتع بالموسيقا والمشاهد

وواضح انه فهمنى غلط

ليه بقه
لانه بعد شويه

لقيتوا بيصفق قووووووووووووووووووووى

فاستغربت


بصيت له وتبعتوا

لاقيتوا بيصفق للبالرينا اللى لابسه فستان احمر
فسالتوا : خير
قاااااااااااااااال : اصلها حلو قوى وبيضه
ضحكت طبعا وقلت له ده اللى عجبك

على راى المثل
ناهيتك ما انتهيت والطيع فيك غالب


وكل شويه البنت تطلع هو يصفق


لغايه ما كان هاين عليا


اكسر دماغوا انا بكساره بندق

طلعت وقعدت اكلم طنط وقعدنا نتناقش ونهزر وهى بجد قعدت



تضحك وتحكى ليا ذكرياتها فى امريكا وايطاليا وقالت لي انها ناوي ترسم لوحه عن الباليه


خرجنا



طبعا منمن وسوسو بلغوا فرار



وداليا هى كمان

وطنط وصديقى وصلونى للمترو وروحنا


انتهت يا ساده يا كرام

كلمه لصديقى



شوفت انا مردتش اكتر علشانك بس اى خدمه

هناك تعليق واحد:

Deed يقول...

السلام عليكم
ازيك سيكو
مبروك ع الهدنه صحيح
نفسى اتعرف بصديقك ده شكله كده عاقل وراجل يعنى
عجبتنى موت حته استمتع بالموسيقى والحركات دى ضحكت فيها كتير
البالارينا دوول اساسا بيبقوا متوصين حبتين
ويا ستى كساره الندق مره واحده
احدى روائع تشياكوفسكى بس مش الاروع
بحيره الابجع الاقرب الى قلبى ابدع فيها جدا
وبالذات لو مسرح وباليه
بص كنت عايز اسئل التذكره صاله بكام
وواضح انو والداته مثقفه جدا
وواضح ان انتوا الاثنين بتوع تنقلات
بس مش عارف ليه البوست ده اقل بكتير من المستوى اللى انتى كنتى وصلتليه
اولا بدياه مستطرد فيها قوى لدرجه الممل..مش بحب التكرارا والتطوييل من غير هدف..فى حته مفروغ منها
الايجاز بيضيف رونق حلو
بالنسبه للفونت نسيتى تكتبى ..لارج
بالنسبه للعنوان حلو كالعاده
بس ياريت كنتى توضحى للقارئ يعنى ايه كساره البندق
فيه ناس كتير مش مثقفه على فكره انتى بتكتبى لجميع الطوائف والفئات
ممكن شعور انك متكتفه او مش عايزه تجرحى صديقك خلا البوست اقل ف المستوى
بس هو بارع والصور فى تقدم هايل
سلمت يداكى
تحياتى