الخميس، 3 يناير 2008

عيله ماشيه بضامن

ايه رايكم فيا انا والوزة من يومين كده خير الله ما اجعلوا خير امى الله يخليها ليا وميحرمها من قله راحتى دايما قولوا يارب

المهم الحاجه قومتنى من احلها نومه ومدفيه وكسلانه وقالت قومى يا سيكو روحى مع اخوكى القسم

سيكو: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم خير انا مبحبش الاقسام

ماما : معلش يا سيكو قومى اخوكى مش عارف يخلص ورقوا معلش وارجعى نامى

سيكو : حااااااااااااااااااااااااااااااااضر

ماما : قبل ما تنزلى شوفى ليه مش عاوزين يعملوا محضر ليه علشان بطاقتوا ضاعت

اصل ايه يا سيكو عاوزين ضامن وحد يعمل له المحضر ازاى معرفش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وقبل ما انزل امى وصتنى اولع فى القسم بالى فيه وقعدت تدعى على الظابط اللى رخم على اخويا

المهم دماغى كانت هتنفجر لسبين :
الاول : زن امى على الصبح
التانى : انى عاوزة انام

روحت يا اخونا وانا ناويه والنيه لله اكل دراع الظابط واى حد تانى فى القسم
نزلت وماشيه مع اخويا وانا بكلموا وهو غلبان خاااااااااااااالص وطيب
وقلت طيب ما ولعت فى القسم

المهم دخلت القسم ودخلت على الظابط اللى انكبس اول ما شافنى وطلعت البطاقه وعملت المحضر فى دقائق وكله تمام

المهم قالى اطلعى اختمى من فوق
طلعت عند واحده كده ودفعت الرسوم وسالتنى

بطاقتك دى

انا وبكل رخامه وغل ومش طايقه نفسى قلت نعم أفندم ......لا سلفها
الست سكتت وخافت
ورحت للظابط التانى اللى عنده الختم

دمى اتحرق
الظابط مش موجود سالت عليه قالوا بيصلى

المهم ....خمس دقائق .....10 .....ربع ساعه ......نص ساعه ...مفيش ...رحت ماسكه الامين
الاى قولى الظابط فين

الامين : بيصلى
سيكو : التراويح
الامين : لا يا استاذه ابد هاتى الورق
اديتوا الورق وشويه الغندور جه وعمال يحب فى الموبيل ومسكت الورقه وخليتوا يختمها وانا قرفانه من امه واللى خلفوا

المهم اديت اخويا المحضر ونزلت روحت وقلت له كمل انتى

شويه الواد اخويا رجع وقالى السجل معطل الورق

امى : روحى يا سيكو معاه
سيكو: انا هروح الولع فيهم وفى ابنك

المهم نزلت وانا رايحه افتكرت الاتى يوم ما كنت راحه مع امى واعمل ليها البطاقه وبطاقتى انا كمان احكوا ليكوا :

روحت انا وماما وواحده صاحبتى ودخلت خلصت ورقى وورق ماما وكله تمام
المهم

شويه لقيت الست بتاعته السجل بتنادى على امى وتقول

الانسه كذا............. بينى وبينكم قلت انسه ازاى ...............دى امى
روحت لبتاعه السجل وقلت ليها دى امى
ردت بكل سخافه : اللى عندى مسجل انها بنت ولسه انسه

قلت لامى : قشطه يا حجه انا لو منك ابلغ فرار واقول انسه والعيال دى من ملجا والحكومه معاكى
امى : يابنتى عيب
انا : للست القسيمه الجواز اهى
الست : اسم الزواج مش باين

قلت : احسن
ماما ماما

نعم

ما تفكرى شويه كده
افكر فى ايه يا سيكو
سيكو : فكرى لتكونى بنت وانا مش بنتك ولقتينا على باب ملجا

ماما : احترمى نفسك يا سيكو
روحت للست وقولت ليها ايه الحل

قالت اضمنيها انتى

سيكو : اضمنها ازاى وانا اعرفها منبن
الست : مش مامتك
سيكو : الله هى مش عندك انسه تبقى امى ازاى
ماما : يا بنتى بطلى هزار بقه
المهم ضمنت الحاجه وخرجنا وقعدت اهزر معاها
وقلت ليها

والله انا لو منك كنت طلعتها انسه واتجوزت تانى اللى ما فى مستند يثبت انك امى ولا عقد جواز وحتى شهادة الميلاد بتاعتى مكتوب فيها اسم مختلف عن اسمك

امى : اه ياريت ده حتى ابوكى مش مسجل العقد ولا ثبتكوا فى البطاقه

قلت ليها شوفتى الراجل مبلغ فرار من بدرى انا لو منك اهرب ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
المهم موت من الضحك اليوم ده انا وامى وخلاص كلوا تمام وطلعت بطاقه

نرجع مرجوع العيله اللى انا ضمنه نصهم

ورحت ضمنت اخويا انه اخويا ويارب يستر ويطلع انى تبع العيله دى لانى حاسه انى جيه من مكان تانى اضمنهم بس

المهم روحت وقعدت شويه وروحت الكورس

هناك بقه ول ول

اكمل ليكوا بعدين



ليست هناك تعليقات: