الثلاثاء، 25 ديسمبر 2007

الست دى امى .......الرحمه بقه

المدونه المره دى عن ست الكل امى وعن يومياتى معاها وكل الخناقات اليوميه اللى بتدور ما بينا


ووصف لامى :
( امى دى جبل استحمل كل اللى عدى عليها بجد كل ما افتكر انها ضحت بحياتها علشانى وعلشان اخواتى ورضيت تعيش مع ابويا اللى انا منتسبه ليه مجرد اسم فى البطاقه مش اكتر اسم يتبع اسمى فضلت واستحملت وحربت كتتر علشان تطلع ولادها باحسن الظروف والحمد الله نجحت تحياتى ليكى يا امى وان كنت برضوا مقدرش اضحى زيك بحياتى كده من اجل ولادى واستحمل كل ده )

المهم امى دى زى السكر صاحبه نكته زى وانا وهى لما نجتمع اوعى وشك حرب مدافع وقنابل وانذار بسقوط امطار وسيول ورعد كل البيت بيجرى من وشنا .
ليه
ست الكل كل اللى مسيطر عليها انى اتجوز ويما انى وصلت للخمسه وعشرون ربيعا ابقى عانس افهم فيها ان الظروف اتغيرت أبد
عاوزة تفرح زى ما بتقول وتشوفنى قبل ما تموت سعيده

واليكم بقه العرسان بتوعها وعمايلها معايا
اخر عريس ده بسببوا كان نفسى اكل دراعوا بس ربنا يستر ما هو جى جى هيروح منى فين
امى كالعاده عند واحده جاره لينا وطلبين ايدى وكده
مواصفات العريس زى ما ماما بتحكى ( وسيم - خريج تجارة عنجليزى - فقد امه وابوه فى حادثه - ملوش الا اخت واحده متزوجه - وحتى جدته اللى ربيته ماتت قبل ما تيجى لينا بايام - يعنى مقطوع من شجرة)
المهم ده الحوار اللى دار بينى وبين امى :
ماما : عاوزة اقولك على حاجه بس اوعى تهبى زى الياجور ( نسيه لمركز الباجور -- مش الباجور المولع متفهمنويش غلط )
سيكو (انا ) : ها قولى اكيد عريس تحفه منا عارفه مش هترحمينى لوجه الله
ماما : منا هجوزك يعنى هجوزك عاوزة اخلص منك وزهقت منك وعاوزة اشوف ولادك
سيكو : خلاص خلاص هتقطعى قلبى وتتمسكنى وانا بضعف ها قولى
المهم ماما قعدت تحى عن المواصفات اللى فوق
المهم
ماما : هو ساكن جنبنا وانتى تعرفيه
سيكو : انا معرفش حد فى المنطقه سواء ولاد او بنات
ماما : اه منا عارفه ده كان زميلك فى ابتدائى واعدادى
سيكو : ايه .....مين
ماما : هو الللى بيقول ويعرفك كويس كمان
انا بينى وبينكم قلقت من الموضوع وقلت اكمل استجواب للحاجه واخليها تعترف عامل ايه من ورايا ااحتمال تكون جوزتنى امى وتعملها
سيكو : ماما ماما انتى متاكده انه كان زميلى
ماما : اه
سيكو: طب اسمه ايه
ماما : لولو
سيكو : يع يع ده اسم وحش وانا معرفش حد اسمه كده
ماما: منا بقولك هو يعرفك مش مهم انتى
سيكو : مش فاهمه مش انا اللى هتجوزوا
ماما : اه طبعا
سيكو : خلاص لازم اشوفه واكشف عليه واقعد واعمل زى عادل امام فى عريس من جهه امنيه لما كان بيكشف عليهم
ماما : متخفيش هوريه ليكى بس هو عاوز يخطب بعد العيد ويلبس شبكه
سيكو " لا والله شكلى هتخنق ايه با حاجه هو شاف وقرر وهينفذ كمان والنبى روحى اقولى له يهدى شوبه
ماما : مش احسن من الحقير الى كنت بتحبيه وفلسعك
سيكو: ماما ياريت تاخدى ساتر احس حاسه ان الحاله هتشتشغل
ماما : تشتغل ورينى
سيكو : ماما ماما
ماما : نعم
سيكو : سوال مهم جدا انتى قلتى انه كان زميلى صح ردت صح طب هو انتى متاكده انى مضربتوش وانا صغيرة اصل مفيش طفل فى الحضانه او المدرسه الا ولو كلته علقه او حاجات خفيفه شلوط قفا بوكس حاجات خفيفه
ماما : اه ما انتى كنتى متشرده وكل مره تعملى مصيبه حتى ولاد المدرسين ضربتيهم
سيكو : شوفتى علشان تعرفى انك مخلفة رجاله
ماما : بصى با حبيبتى زى ما قلت هتتجوزى هتتجوزى
سيكو : بسيطه هو مش متيم وبيمشى ورابا من غبر ماعرف والله لو قفشتوا لاعورة واعض دراعه بس انتى متتدخليش اوك


دى حوارات ماما الشبه يوميه عاوزة تجوزنى وخلاص
دى وجهه نظرها عريس يجى ويتقدم ويشيل مدام كويس

اما وجهه نظرى انا نفسى طبعا اتجوز بس يطريقه تانيه يعنى احب اتحب كده يعنى حد افهمه يفهمنى اقدر اناقشه فى موضوع مثقف ابنى معاه بندا سواء وننتهى برضوا سواء وده حلمى وهحاول باذن الله احققه


تنويه هام كتب هذا البوست بعد الرجوع الى خطوات المدون المعلق اللى انا سعيده بتعليقاته وبرضوا متحفظه عليها
يلا باى

ليست هناك تعليقات: